Uğur Mumcu

Uğur Mumcu
Bu toplum, bedeninden hiç eksilmeyen yaralarla yaşıyor…

Gözden kaçanı, görülmeyeni, yok sayılanı, değer verilmeyeni, fark edilmeyeni fark ettirmek için...




27 Haziran 2011 Pazartesi

Mısır : ZENGİNLER ‘AYDIN’, FAKİRLER ‘AKTİVİST’

ZENGİNLER ‘AYDIN’, FAKİRLER ‘AKTİVİST’ Mısır ekonomisi son yıllarda yolsuzluk başta olmak üzere bir çok nedenden dolayı iflas noktasında gelmişti. Ülkedeki gelir dağılımı arasındaki uçurum Kahire’de de kendini gösteriyor. Kent merkezi ve çevresinde örneğin ‘Downtown’ olarak ifade edilen bölgede ya da İslami Kahire olarak geçen El-Ezher bölgesinde halkın yaşadığı yoksulluğu tanımlamak bile zor.
Ülkede çoğunluğun günde 2 dolar yani yaklaşık olarak 10 Mısır pounduyla yaşadığı ülkenin bir de başka yüzü var. Havaalanına yakın yerlerde kurulan Yeni Kahire ya da Heliopolis gibi yerleşim alanlarında Mısır’ın orta-üst tabakası yaşıyor. Burada bazı yerlerde bir şişe suyun fiyatı 10 Mısır Poundu. Çoğunluğu Mısır’ın üst tabakasında yer alan ve bu bölgelerde yaşayan Kahire Amerikan Üniversitesi öğrencileriyle, üniversitenin Tahrir Meydanı’ndaki kampüsünün yanındaki bir kafede konuşuyoruz. Sokakta konuştuğumuz insanlardan çoğu sosyal medyadan bahsetmezken, öğrenciler bana sürekli olarak Twitter, Facebook gibi iletişim araçlarının öneminden bahsediyor. “Bir hareketin örgütlenmesinde aydınların önemi büyük” diyor 22 yaşındaki Hukuk öğrencisi Abdullah. “Sen de ileride kendini aydın olarak mı konumlandırmak istiyorsun?” diye soruyorum. “Elbet bu süreç kendi aydınlarını yetiştirecek, ben bu ülkede en iyi eğitim alanlardan biriyim, neden olmasın” diye cevaplıyor.
Abdullah’ın yanıtı Mısır’ın orta-üst tabakadaki gençlerinin devrim sonrası hedeflerini belki de özetliyor. Birçoğu ateşli ve ülkelerine bağlılıklarını sık sık tekrarlayan gençler, Mısır’ın şekillenme sürecinde önlerde yer almak istiyorlar. Bir anlamda devrim tutkuları yükselme amaçlarıyla birleşiyor. 

Devrim günlerinde Tahrir Meydanı çadırlarla çevriliydi. Kahire'de halen pek çok çadır var ama isyancıları değil, evsizleri barındırıyor.

MÜBAREK YANLILARI SUSKUNGençlere, dönüşüm hakkında Mübarek yandaşlarının ne düşündüğünü soruyorum. Yönetimle ve özellikle Hüsnü Mübarek’in oğlu Cemal ile açık açık ilişkisi bulunan çoğu kişi olaylar hakkında hiç konuşmuyor diye cevaplıyor bir öğrenci ve ekliyor, “Bir şey diyemezler de zaten. Bir kısmı da aynı Mübarek gibi Sharm El Sheikh’deki evlerinde ortamın durulmasını bekliyor”.
‘BİR GÜN MÜBAREK’İN ERTESİ GÜN DEVRİMİM SAVUNUCULARI’ Bir başka öğrenci de “devrimden bir gün önce sistemin, bir gün sonra ise değişimin en büyük savunucusu olanlar da var elbet” diyerek kolayca saf değiştirenlere işaret ediyor. Gerçekten de Mısır’da konuştuğum onlarca kişi arasında Mübarek’i desteklediğini gizli de olsa söyleyen bir tek kişiye bile rastlamıyorum.
‘HAKKIMI ARAYABİLECEĞİMİ ÖĞRENDİM’ Kafeden çıktıktan sonra, Mısırlı bir gazeteci arkadaşımla Tahrir Meydanı’ndan Talat Harp meydanına doğru yürüyerek bir nargile kafeye oturuyoruz. Burada da gençler var, çoğunluğu işsiz ve zor şartlarda yaşayan gençler. “Ben geleceğim için Tahrir’deydim” diyor bir genç. Bir başkası ekliyor, “ömrümde hiç bir protestoya katılmamıştım ama artık hakkımı arayabileceğimi öğrendim”.
‘BU SEÇİMLERE DEĞİL, 5 YIL SONRAKİ SEÇİMLERE BAKALIM’ Gençlerin süreç hakkında ne düşündüklerini öğrenmek istiyorum. “Seçimleri bekleyelim” diyor 22 yaşındaki Yusuf. “Sence eylül seçimlerinde kim kazanır?” diye soruyorum. “Bu seçimleri değil bundan 5 yıl sonraki seçimleri bekleyelim, şu an hiçbir şey net değil ama o zaman elbet bir lider çıkar” diye cevaplıyor. “5 yıl sonrası çok uzak değil mi? Diye üstelediğimde “biz Mısırlılar sabırlı insanlarızdır” diyor ve gülümsüyor.
Siyasi Forum Siyasi-Politik Haber - Makale - Yazılar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder